Idézet egy levélből:

"Kedves Ernő!

Az előzményben írt hőszivattyúval kapcsolatban van egy kérdésem. A mai napon is rendben elindult és a fűtést jól ellátja. Viszont ma kint jártam a működése közben és a videón látható folyamatos csepegést észleltem két helyen. Mi lehet ez Ön szerint? Az idő elég hűvös volt kint, a benti műszerek kb. 2 bar nyomást mutattak és kb. 38 fokot, ami normálisnak számít, ennyit szoktak mutatni.
Igazából azt szeretném tudni, hogy van-e bármilyen teendőm ezzel a csepegéssel vagy ez egy rendszeres dolog, csak ritkán járok a külső egységnél."


A folyamatos csepegés a kondenzvíz megjelenése a hideg elpárologtatón. Mikor a külső hőmérséklet leesik 10 fok alá akkor az elpárologtatón ami a kültéri egység hátsó és oldalsó lamellás bordákkal borított része megjeleni a kondenzvíz. Ugyanez a jelenség játszódik le az autónk szélvédőjén, ha nem garázsban tartjuk, hanem kint az utcán az udvaron, szabad ég alatt. Vagy a nagyobb fűben is ezt tapasztalhatjuk. Mivel a külső hőmérséklet csökken a levegőben megnő a relatív páratartalom és mivel meghaladja a 100 százalékot nem bírja magában tartani ezért kicsapódik, többnyire a hideg felületeken, Ez a jelenség az un. harmatponti párakicsapódás. Később ez lefagy és jeges, havas, fehér lesz a kültéri külső elpárologtató része, amit a hőszivattyú időnként leolvaszt. Az autónk szélvédője is lefagy amit az indulás előtt különböző módszerekkel letisztítunk, hogy a utazást nem zavarja. Hőszivattyú esetén ilyenkor a ventilátor nem működik a gép megy nagy frekvencián, egy ponton nagyon sok víz ömlik le a gépből majd gőz felhő is megjelenhet, ami akár tűnhet füstnek is. A folyamat végén a rendszer üzembe áll. A párosodás 5 és 10 fok között gyakori pláne, ha nagy a páratartalom. A lefagyás 5 fok alatt fordul elő! A kis vízcseppeket jól meg lehet figyelni az elpárologtatón is.

 

Szabó Ernő 2022.10.17.